Nobuko Soda 曽田伸子

ロックな精神が生んだ、
見たことのないガラス作品

真鍮とガラスの化学反応に
魅せられて

出会いはガラスを始めて間もない頃、ガラス工房で見かけた作品がきっかけだ。ガラスの中にセピア色の泡が入っていて、これはなんだろうと思った。正体は真鍮だと知り、そこから数年越しで実験を重ね、あの不思議な“泡”を自在に操れるまでになった。銅と亜鉛の合金である真鍮は、融点の関係でガラスと組み合わせると沸騰して泡になる。曽田はその魅力にとりつかれ、これまで一貫してこの組み合わせを追求し続けてきた。真鍮をガラスに取り入れる手法があることは比較的知られているが、詳しいメカニズムやノウハウはあまり明確になっていない。それゆえに、「それだけを、一貫してしつこくやっているのは自分くらい」と曽田は笑う。曽田の代表的な作品、ガラスの中に真鍮の泡を閉じ込める“泡シリーズ”が誕生して、それでは表面につけてみたらどうなるか?と試行錯誤して生まれたのが、“錆シリーズ”。学生時代は理系で光ファイバーなどの素材を相手に研究していたという研究者肌の曽田だからこそ、生まれた作品だろう。

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作品ができあがるまで

ガラス作品は、何段階もの工程を経て生まれる。それも、溶解炉、焼戻し窯、徐冷窯、研磨機、、、いくつもの大型の専用設備が必要となる。1200℃の炉の前で、溶解したガラスを竿の先端に巻き取り、息を吹き入れ、再び窯で焼きなおし、息を吹き入れる繰り返し。温度の変化にデリケートなガラスは、タイミングが命。竿のさばきにも絶妙な調整が必要なため、作業は全て素手で行うという。灼熱の炉の前で作業を繰り返す曽田の手は、常に低温火傷を起こしている状態だ。“錆シリーズ”では、程よい大きさになったガラス玉の表面に、真鍮の細いワイヤーを付着させ、再び窯の中で溶かしていく。すると真鍮が溶けたガラスの表面で沸騰し、ガラスに馴染んでいく。そこにさらに息を吹き込むと、溶けた真鍮が表面積の増幅によって弾けていき、そこに酸化した黒い真鍮の、月面クレーターのような、あるいはニューロンのような、不思議な文様が生まれるのだ。曽田の手際の良い作業を見ていると、あたかも簡単に作られているように見えるが、ここまでくるのには幾度もの試行錯誤があった。この表面シリーズの製作は、特に360度均一にこの模様を再現するのが難しく、ある程度のサイズの作品を作れるようになったのは、ここ最近だという。

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賛否両論のモノを、敢えて作る

表面に真鍮を施した“錆シリーズ”は、作り始めた頃は賛否両論だったという。ガラスとは、透明で綺麗なもの、という概念からは真逆を行くこのシリーズは、「間違っているので考え直した方が良い」とまで言ってくる人もいたそう。それでも、嫌いな人がいれば逆に好きな人もいるはず、と信じて作り続けてきた。もともと古いモノが好きな曽田は、一昔前の小瓶や、古道具などの造形からもインスピレーションをもらっている。自分が純粋に作りたいと思うモノを投影できるこのシリーズは、曽田の中で特別な存在だ。音楽好きの彼女は自身の作家としてのポジショニングをミュージシャンに置き換えている。ものすごく上手いボーカリスト、超絶技巧のギタリストなど、世の中には優等生的なミュージシャンもいれば、いわゆる“テクニシャン”ではないが、独自の世界観と唯一無二のパフォーマンスで、コアなファンに支持されるミュージシャンもいる。自分は後者のような存在でありたいと語る曽田に、世の中のブームや評判に迎合しないロックな魂を感じてしまった。

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東京生まれ
大学と大学院で応用物理を学ぶ
特許の仕事を経て、2006年、吹きガラスを始める
2011 工房からの風出展
2013 初個展(ギャラリー坂)、にわのわ出展
2014 テーブルウェア大賞入選、2人展(ギャラリーみずのそら)など
以降、個展、グループ展、クラフトフェア出展多数

Birth of glass work from rock spirit

Fascination over the chemical reaction between brass and glass

The first encounter was at the glass workshop when I started working on glass. I saw the glass that contained sepia colored bubbles and wondered what it was. I learned that it was brass. After several years of experimenting I was able to create those mysterious “bubbles” freely. When the brass which is a mixture of copper and zinc is boiled, they create bubbles when combined with glass at the melting point. Soda was so fascinated that she continued pursuing work combining the two. Although the method using brass into glass is known, the details are not clearly defined. For this reason, Soda laughs and says, “I’m probably the only one who is persistent trying to work on it”. One of her works she is well-known for is the “Bubble series” where brass is confined in the glass. The “Rust series” was created from her curiosity to find out what would happen if she attached it on the surface. It was created from many experiments. Perhaps this curiosity comes from the days when she was a science major experimenting with optical fiber as a student.

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The process

The glass is created through several steps and specialized equipment. These include a melting furnace, tempering kiln, cooling kiln, polish machine. In front of the furnace at 1200C, the glassmaker takes the melted glass around the tip of the rod, breaths air in it and then bakes it again in the kiln. This process is repeated several times. It’s all about the timing when it comes to the glass especially it is very sensitive to temperature change and everything is done by hand. Soda constantly works in front of the kiln which sometimes causes low temperature burns. For the “Rust Series”, thin wired brass is placed on the surface of the reasonably big size glass ball and put in the kiln to melt. What happens next is the melted brass boils on the surface and fuses into the glass. When breathing further into it, the melted brass widens and spreads throughout the surface, then the oxidized black brass creates mysterious patterns which looks something similar to lunar crater. Soda makes the work seem easy, however, there were many trials until getting to this point. This surface series was one of the most difficult to produce, especially trying to reproduce the patterns 360 degrees. It is only recently that the work this size can be created.

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Creating pros and cons

The “Rust series” with the brass on the surface raises many pros and cons. Some say because glass is transparent and beautiful, to create the opposite of what is, “is wrong and should be re-conceived”. However, Soda kept creating it hoping that if there is a person who dislikes it, there will also be a person who will like it. Soda also likes vintage things and she gets inspiration from antiques to vintage bottles. Soda feels this series is important since it projects what she wants to create in purely form. Soda also likes music and replaces her creator self as a musician form. There are great vocalist, skilled guitarist and others, who are not so technical but a people with own view of world who perform and have a core of fans. While Soda says as a musician she wants to be like the latter one. I felt the soul of rock in her, a person who is not defined by popularity or status.

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Born in Tokyo
Learn physics in Undergraduate and Graduate School
After as a patent, in 2006, starts glass blowing
2011 Exhibited at “KOBO KARA NO KAZE”
2013 First solo show (Gallery Saka), exhibited at “NIWA NO WA”
2014 Selected as Tableware Award, show with two people (Gallery MIZUNOSORA) etc,
Other: Solo Show, Group Show, Exhibits at Craft Fair

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